TURATI CHIARA

Ruolo: 
Professore ordinario
Settore scientifico disciplinare: 
PSICOLOGIA DELLO SVILUPPO E PSICOLOGIA DELL'EDUCAZIONE (M-PSI/04)
Telefono: 
0264483836
Stanza: 
U06, Piano: P04, Stanza: 4066
Piazza dell'Ateneo Nuovo, 1 - 20126 MILANO
Orario di ricevimento: 

Il ricevimento si tiene il lunedì alle ore 12.30.

 

 

 

Biografia

Prof. Chiara Turati, PhD. She has a permanent position as Associate Professor at the Department of Psychology, UNIMIB. Her research interests focus on early child development, with specific reference to the domain of action understanding and face processing. As Principal Investigator, Chiara Turati coordinated a European Research Council Starting Grant. She is also part of a H2020-MSCA Innovative Training Network. Her contribution to a better understanding of early development has been recognized internationally through more than 50 publications. She coordinates a lab for the study of children’s development through behavioral (visual preference and habituation paradigms) and neuropsychological measures (electroencephalography, EEG; event-related potentials, ERP; electromyography, EMG; skin conductance response, SCR). She now serves as President of the Master Course “Psicologia dello Sviluppo e dei Processi Educativi”.  

Ricerca

PRINCIPALI LINEE DI RICERCA___________________________________________________

> Origini e sviluppo della capacità di comprendere le azioni altrui.

> Origini e sviluppo della capacità di comprendere le emozioni altrui.

> Sviluppo delle competenze cognitive nel primo anno di vita.

> Lo sviluppo della specializzazione della mente nei diversi domini di conoscenza

> Lo sviluppo della percezione dei volti.

Pubblicazioni

  • Conte, S., Proietti, V., Quadrelli, E., Turati, C., & Macchi Cassia, V. (2019). Sibling experience prevents neural tuning to adult faces in 10-month-old infants. NEUROPSYCHOLOGIA, 129, 72-82. Dettaglio
  • Valenza, E., & Turati, C. (2019). Promuovere lo sviluppo della mente. Il Mulino. Dettaglio
  • Nava, E., Croci, E., & Turati, C. (2019). I see you sharing thus I share with you: indirect reciprocity in toddlers, but not infants. PALGRAVE COMMUNICATIONS, 5(1). Dettaglio
  • Quadrelli, E., Roberti, E., Turati, C., & Craighero, L. (2019). Observation of the point-light animation of a grasping hand activates sensorimotor cortex in nine-month-old infants. CORTEX, 119, 373-385. Dettaglio
  • Quadrelli, E., Conte, S., Macchi Cassia, V., & Turati, C. (2019). Emotion in motion: Facial dynamics affect infants’ neural processing of emotions. DEVELOPMENTAL PSYCHOBIOLOGY, 61(6), 843-858. Dettaglio