Immagine

MACCHI CASSIA VIOLA MARINA

Posizione organizzativa:
vice direttrice di dipartimento (DIPARTIMENTO DI PSICOLOGIA)
Ruolo:
Professoressa ordinaria
Settore scientifico disciplinare:
Psicologia dello sviluppo e psicologia dell'educazione (M-PSI/04)
Telefono:
Stanza:
  • U06, Piano: 3, Stanza: 3026B
Orari di ricevimento:

°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°° 

Il ricevimento si tiene di norma il LUNEDI' alle 11:00 ma potete mandarmi una mail per fissare un appuntamento in altro orario/giorno.

Scrivetemi in ogni caso prima prima di presentarvi: [email protected]

Stanza 3026b, U6, 3° piano.

°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°

Ricerca

 

RESEARCH INTERESTS

- Development and plasticity of face processing biases (race bias, age bias) across the lifespan 

- Social attributions (e.g., trustworthiness) based on facial information across development

- Serial order processing in infancy

- Biological and cultural factors shaping spatial biases across development 

- Implicit learning in infancy (e.g., rule learning)

- Early markers of atypical developmental trajectories

 

RESEARCH METHODS

- Looking time measures (visual habituation/familiarization, prefential looking)

- Eye-tracking 

- Event-Related Potentials (ERPs)

- Mental chronometry (Accuracy and Reaction Times measures)

Pubblicazioni

  • Silvestri, V., Arioli, M., Colombo, L., Picciolini, O., Macchi Cassia, V. (In corso di stampa). The role of visual spatial frequencies in newborns’ processing of dynamic facial expressions of emotion. DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY. Dettaglio

  • Bettoni, R., Conte, S., Macchi Cassia, V. (In corso di stampa). A multi-lab approach to infant studies: examples from the Bicocca Child&BabyLab.. Intervento presentato a: Congresso Annuale Italian Reproducibility Network 2023 (ITRN)., ROMA. Dettaglio

  • Putnam, S., Sehic, E., French, B., Gartstein, M., Lira Luttges, B., Macchi Cassia, V., et al. (2024). The Global Temperament Project: Parent-reported temperament in infants, toddlers, and children from 59 nations. DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY, 1-26 [10.1037/dev0001732]. Dettaglio

  • Bettoni, R., Riva, V., Molteni, M., Macchi Cassia, V., Bulf, H., Cantiani, C. (2024). Visual rule learning in children with dyslexia. RESEARCH IN DEVELOPMENTAL DISABILITIES, 146(March 2024) [10.1016/j.ridd.2024.104673]. Dettaglio

  • Bettoni, R., Arioli, M., Bulf, H., Macchi Cassia, V. (2023). Visual rule learning skills at 3 months: The role of spatial orientation and working memory load.. Intervento presentato a: Crossing the Borders: The Interplay of Language, Cognition, and the Brain in Early Human Development, Potsdam. Dettaglio

Progetti di ricerca

PNRR per la Missione 4, componente 2 Investimento 1.1- Avviso 104/2022 | The impact of rhythmic and predictable patterns on neuro-cognitive development
Anno: 2022
Bando: Bando PRIN 2022
Enti finanziatori: MINISTERO DELL'UNIVERSITA' E DELLA RICERCA (MUR)
Early markers of Language-Learning Impairment
Anno: 2017
Bando: PRIN 2017
Enti finanziatori: M.I.U.R. - MINISTERO DELL'ISTRUZIONE, DELL'UNIVERSITA' E DELLA RICERCA
Il ruolo dell'informazione spaziale nell'ontogenesi della rappresentazione di quantità
Anno: 2007
Bando: 2007-027 - Prin 2007

Premi e responsabilità scientifiche

Partecipazioni scientifiche

  • Fellow - Japan Society for the Promotion of Science (Giappone), 2015 - 2100

Comitati editoriali

  • Membro del Comitato Editoriale - INFANCY, 2018 - 2100
  • Associate Editor di rivista o collana editoriale - BRITISH JOURNAL OF PSYCHOLOGY, 2012 - 2100

Incarichi di insegnamento o ricerca

  • Visiting Researcher - Japanese Society for the Promotion of Science (JSPS) Invitation Fellowship - Chuo University, 2015